Bize Ulaşın

Bu ürünü oyla !

En iyi makina en iyi fotoğrafı çekseydi en iyi daktiloya sahip olan da en iyi romanı yazardı. -Ara Güler

Bu yazının amacı, müşterilerle birebir iletişim halinde olan işgörenlerin, duygu gösterimlerini fotoğrafçılar tarafından belirlenen standartlara uygun hale getirme sürecinde harcadıkları çaba olarak tanımlanan duygusal emek kavramının, çalışanların iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri ile arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaçla, kavrama yönelik olarak yapılan literatür çalışması ışığında geliştirilen hipotezler, gerçekleştirilen bir alan çalışmasıyla test edilmiştir. Türkiye de gerçekleştirilen anket çalışmasının örneklemi, 136 fotoğrafçıdan ve yaklaşık 140 Akademisyenden oluşmaktadır.

Araştırmadan elde edilen verilere yapılan analizler sonucunda, duygusal emek gösterimi sırasında yüzeysel davranış göstermenin işgörenlerin tükenmişlik seviyelerini artırıp iş doyumlarını düşürdüğü yönünde bulgular elde edilmiştir.

Yeryüzünde dijital kamera çağı ile birlikte fotoğrafçılık çok yaygın bir hale gelmiştir. Neredeyse herkes bir kamera alabilir hale gelmiş ve hemen hemen herkesin bir kamerası var. Hatta birçok cep telefonunda bile dijital kameralar var. Yeni kameraların kullanımı her ne kadar kolay olsa da yine de başarıya ulaşmak için öğrenmeniz gereken birkaç konu var.

Burada, fotoğrafçılığa yeni başlayanların yaptığı hatalardan bazılarını bulacaksınız. Eğer fotoğraf çekmeye yeni başladıysanız, bu hataları yapmaktan kaçınmalısınız.

kiralik fotoğraf çekimi


1-Hatalı Fotoğraf Makinesi Tercihi

Bugünlerde yapılan en yaygın hata budur. Birçok dijital kamera zayıf odaklama yeteneklerinden dolayı ya manzara çekimlerinde ya da yakın çekimlerde başarılıdır. Kameranızı tanıyın: o neler yapabilir ve neleri yapamaz. Kameranızı almadan önce bir bilene sorun veya araştırmanızı iyi yapın. Ne kadar tecrübeli olursanız olun, yeni bir ürün aldığınızda kullanma kılavuzunu baştan sonra okumalısınız. Gerekirse iki ya da üç defa okuyun. Hatta fotoğraf çantanızda taşıyın.

profesyonel fotoğraf makinası


2-Kopyala Yapıştır Fotoğrafçılığı

Fotoğrafçılıkta emek yoksa, hasat yoktur.

Gördüğü fotoğrafın aynısını çekmeye çalışmak ve çabalamak emek hırsızlığına girer, kimilerinin söylediği gibi esinlenme olmaz…

Taklit; Bir sanatçının ürettiği eseri “taklit” ederek, sanatçının uzun sürelerce çalışarak oluşturduğu eserin üzerinden kendine haketmediği bir rant sağlamasıdır. Bu durumda üreten gerçek sanatçı “enayi”, taklit eden insan “çok akıllı” pozisyonuna düşer. Etik ve ahlaki değerler bakımından YANLIŞTIR. Gerçek sanatçının hakkı, emeği çiğnenmiş olur.

Kasti Taklit; Ünlülerin taklidnin yapılmasıi gibi, bir “taklit gösterisi” halinde sergilenen bu gösteriler; “taklit” yeteneği üzerine kurulmuştur. Dolayısıyla izleyici bunu algılar ve övgüyü sadece buna sunar. Bu durumda gerçek sanatçı övülmüştür ve taklit sanatçısı haketmediği bir prim almamıştır. Etik ve ahlaki değerler bakımından (sanatçıyı rencide etmediği,zor durumda bırakmadığı sürece) herhangi bir sakıncası yoktur.

Esinlenmek; Genellikle genç sanatçı adaylarında görülen, beğendiklerini sanatçıların gösterilerinden esinlenerek “kendi ürettikleri” gösterileri sergilemeleri ancak bu gösterilerde gerçek sanatçının esintilerinin hissediliyor olması durumudur. Genellikle kötü niyetli değildir, hoş görülür ve sadece esinlenerek, yine de “kendi gösterisini üreten” genç sanatçı kısa zamanda hatasını anlayarak özgünleşmeye başlar ve doğru yolu bulur. DOĞRU olmasa da çoğu zaman art niyet içermediğinden ve tekrarlanmadığı sürece hoş görülür.


 3-Işık Kullanımı

Bir diğer yaygın hata da ışık koşullarını unutmak ya da kameranın ışıkla ilgili bütün sorunları çözebileceğine inanmaktır. Ucuz bir flaşla karanlık ortamlarda doğal ışıktan daha iyi sonuçlar alırsınız.Sadece bunu bilirseniz dahi yeterli. Buna inanın, ışık bilgisine sahip olmadığı halde fotoğraf çekmeye çalışan ve sonra neyin yanlış olduğunu merak eden o kadar çok insan var ki… Işık, özellikle doğal ışık en çok kullandığımız kaynaktır. Ancak ona ulaşabilmeniz için sabırlı olmanız gerekir. Doğru zamanda doğru yerde olmak için çaba sarfetmeniz gerekir. Bir örnek vereyim; tanıdığım bir fotoğrafçı var, yakınlarda bir köyde fotoğraf çekmeye gidiyor… Saat 10.00, doğal olarak güneşin ışığı güçlü ve fazla konstrastlı, aşırı parlak bir hava. 6 saat uğraşıyor, akşama kadar, bir kaç portrenin haricinde (onlar da kötü) hiçbir şey yok. Bir başka fotoğrafçı daha var, sabah saat 03.00’te kalkıyor, 03.30’ta kahvaltı bitiyor, 04.00’te yola çıkıyor, 05.00’te fotoğraf çekeceği yerde, 05.30’da fotoğrafını çekiyor, 07.00’de dönüşe geçiyor. Fotoğraf muhteşem, çünkü ışık doğru. Bunun üzerine düşünün. Cephe ışığında portre çektiğinizde neden iki boyutlu bir etki elde ediyorsunuz ve neden portreleriniz yanal ışıkta daha derinlikli görünüyorlar ? Işığı anlamak ve fotoğrafa yansıtabilmek pek çok insanın hiç düşünmediği bir konu. Siz onlardan olmayın.

kiralik fotoğraf makinası ekip


4-Kırpma Sorunu

Her ne kadar günümüz LCD dünyası oldukça gelişmiş olsa da hala yapabileceğiniz hatalar bulunmaktadır. Hatırlamanız gereken tek şey, görüntüyü bilgisayarınızda kırpabilecek olmanızdır. Bu, fotoğrafı çekerken kenarlarda daha fazla boşluk bırakabileceğiniz anlamına gelir.


5-Zoom İn ve Zoom Out Hataları

Yakınlaştırma ile ilgili olarak birçok şeyi yanlış yapabilirsiniz. Aklınızda tutmanız gereken ilk şey, dijital zum yapmamak olmalıdır. Bu, bilgisayarda yapabileceğiniz basit kırpma işlemidir. Eğer gerekiyorsa, sadece optik zum kullanın.


6-Kamera Ayarları

Eğer ayarlar konusunda bilgi sahibi değilseniz, varsayılan ayarları kullanmanız sizin için en iyisidir. Birçok mod varsa, otomatik modu kullanmanız sizin için en kolay seçenektir. Görüntüleri kaydetmek için iyi bir seçenek kullanmaya özen göstermelisiniz. Eğer yeterince belleğe sahipseniz (hafıza kartı vs.) en yüksek çözünürlükte çekmeniz tavsiye edilir.

Kısacası, eğer fotoğrafçılık konusunda ciddi iseniz, bunu uygulamanız gerekir. Dijital fotoğrafçılık hissettiklerinizden daha farklı değildir.

Önceden bildiğiniz beceriler yoksa bunları sonradan öğreneceksiniz demektir ki bu da hata yapabileceğiniz anlamına gelir. Ayrıca bu, yüzlerce fotoğrafı kaybetmeniz anlamına da gelebilir.


7-Eksik Ekipman Sorunu

Fotoğraf çekmeye gitmeden önce ekipmanınızın her zaman tam ve eksiksiz olmalıdır. Hatta eksiksizlik dışında da ekipmanın çalışıyor olması gerekmektedir. Ekipmanınızı mutlaka test edin ve kontrollerini sağlamanız gerekir. Fotoğraf makinanızı yanınıza aldınız. Herşey tam diyorsunuz çekime gidiyorsunuz dağlık arazidesiniz ve çekmeye başlıyorsunuz. O da Ne!! Fotoğraf makinanız çalışmıyor…  Meğerse yanınıza batarya almamışsınız. Öylece kalabilirsiniz ve gününüz iptal olabilir. Bu yüzden ekipman kontrollerinizi her zaman gerçekleştirin.


 8- Ekipmanlarına Gerekli Değeri Göstermemeleri

BAKIM: Makinelerin verimli çalışması için belirli periyotlarla kontrol edilmeleri gerekir. Belirli periyotlarla yapılan kontrol çalışmalarına bakım denir.

PERİYODİK BAKIM: Üretim işlemlerinde kullanılan makinelerin, özellikle seri üretim içersinde görevini aralıksız olarak yapabilmeleri gerekir. Üretim sırasında makinede oluşan bir arıza sonucunda makine görevini yapamaz hale gelir. Bu durum üretimin aksamasına yol açar ve işletme üretim kaybına, zaman kaybına ve maddi kayba neden olur.

Makineden beklenen maksimum üretim performansının elde edilebilmesi için kullanım kılavuzlarında belirtilen direktifler doğrultusunda belirli aralıklarla bakımlarının mutlaka yapılması gerekir. İşte nu belirli aralıklarla yapılan bakım işlemine periyodik bakım denir.

Periyodik bakım yöntemi günümüzde en çok kullanılan bakım yöntemidir. Bu bakım yönteminde, bakım ekibinin deneyimi ve makinelerin geçmişteki performans ve çalışma şartları göz önünde bulundurularak, makinenin hangi zaman aralıklarında, durdurularak bakıma alınacağı belirlenmiştir. Aynı şekilde, denetime dayalı olarak bakım alınan makinede hangi parçaların değiştirileceği belirlenir ve bu parçalar stokta hazır bulundurulur.

Periyodik bakım;
-Günlük Bakım
-Haftalık Bakım
-Aylık Bakım
-Altı Aylık Bakım
-Yıllık Bakım olarak planlanır ve yapılır.

fotograf cekim hizmeti


9-Fotoğrafı makinenin çektiği şey sanmak

Dijital dünyanın, internetin, televizyonun ve modern zamanların her türlü yeni icadının dünyaya en büyük hediyesi hızlı tatmin. Çok hızlı tatmin oluyoruz artık, oldukça da daha hızlı tatmin arıyoruz. Bu durum fotoğraf için de aynen geçerli. Dün fotoğraf makinesini aldıysanız, sırf reklam öyle söylüyor diye bugün fotoğraflarınızla dünyayı sallayabilirsiniz. Eğer durum buysa, neden bütün büyük fotoğrafçılar çok uzun bir öğrenme eğrisinden geçip projelerine yıllarca emek vermektedir?

Fotoğraf, ister tek bir fotoğrafı beklerken, ister uzun öğrenme dönemi boyunca, ister projeler tamamlarken bir öğrenme sürecidir. Bir sanattır, soyut ve kişiseldir. Bu nedenle de biriktirmesi, oluşturması sabır ister. Sebastiao Salgado, BBC muhabirlerinin iki saat geçirip helikopterle ayrıldıkları mülteci kamplarında 40 gün kalmıştır. Muhtemelen aynı nedenle, son projesi 12 yıl(!) sürmektedir.


10-Temel fotoğraf eğitimini gereksiz görmek

İnsanlar gitar çalmak için kursa gider, ehliyet almak için kursa gider, yemek yapmayı kitaptan öğrenir, ancak makineyi eline aldığında herkes fotoğrafçı olur! Ne demek istediğimi biliyorsunuz. Mutlaka bir yerlerden temel fotoğraf eğitimi alın. Türkiye’de bu işi iyi yapan özel merkezler ve fotoğraf dernekleri var, aynı zamanda bu işi çok kötü yapan “sanat kursları” da mevcut. Eğitim alacağınız merkezin yılda kaç kişiye bu eğitimi verdiğini, eski öğrencilerinin işlerini ve eğitmenlerin geçmişlerini mutlaka öğrenin. Ama kesinlikle temel fotoğraf eğitimi alın. Bu eğitimi veren dernekler için TFSF sitesinden oturduğunuz ildeki derneğin iletişim bilgilerini alabilirsiniz. Bursa’da yaşayanlar için, adres BUFSAD. Bu eğitimi son derece kaliteli veren özel merkezler de mevcut elbette.


11-Akıl Hocası bulmamak (Akut Mentör Yetersizliği)

Temel fotoğraf eğitimi sizi bir yere kadar getirir. Atölye çalışmaları ve ileri eğitimler de öyle. Kendinize, seçtiğiniz disiplinde fotoğraflarınızı yargılayacak ve size yön verecek bir usta bulun. Tüm sanat dallarında tarih boyunca eğitim hep usta/çırak ilişkisi ile yürümüştür. Fotoğraflamak istediğiniz konuları bulun, onları nasıl çekeceğinize dair kafanızda taslaklarınız olsun, sonra mutlaka kendinize bu konulara dair daha önce çalışma yapmış veya size tavsiyede bulunabilecek kişileri bulun ve size yol göstermelerini isteyin. Fotoğraflarınızı değerlendirmelerini isteyin, eleştrilerinden ders çıkartın. Işığın bol olsun’a pek benzemez bu eleştriler, hazırlıklı olun. Usta bir fotoğrafçının bir tek sözü, sizin fotoğraflarınıza bütün bakışınızı değiştirebilir. Sizin tarzınızı anlar, ona göre yol gösterir. Doğru ustayı bulmak biraz da şanstır, ama içgüdülerinize güvenmelisiniz. Bilhassa benim gözlemim şudur, doğru şekilde yaklaşılırsa bütün üstatlar memnuniyetle yol gösterir. Bunu kendi yararınıza kullanın.


12-Başkalarının çektiği gibi fotoğraflar çekip alkış peşinde koşmak

Türkiyedeki amatör fotoğrafçılarda en sık rastlanan durum. Yukarıdaki madde ile çeliştiğimi sanmayın, insanın ustasına öykünmesinde ve sonra onu aşmasında sorun yok. Esas problem, hiç bitmeyen bir yarış ortamında herkesin herkesi taklit etmesidir. Siz kendiniz olun. Fotoğrafta teknik veya estetik olarak kopyalamak kolaydır. Ansel Adams’ın 80 sene önce çektiği fotoğrafları yeniden çekmek için yıldız diyagramlarından yararlanan, sonra da açıklar/koyular vb. iyi çıkmadı diye hayıflanan salaklardan burada söz etmiştim. Fotoğrafta taklit kolaydır, zor olan duyguyu iletmektir. Duyguyu iletebilmek için fotoğraflarınızla birşeyler söylemeye istekli olmanız gerekir. Fotoğraf bir dildir, ancak sizin söyleyecek bir şeyiniz yoksa neyi duyarsa tekrar eden bir papağan olursunuz.


13-Fotoğrafları Çekelim Gelişigüzel Photoshopla Hallederiz!

Bu rahatsızlıktan muzdarip olanların 5 gün boyunca 5 vakit karanlık odaya girmesi esastır. Tedavisi budur. Şaka bir yana, çekildiği anda kötü olan bir fotoğrafı saatler süren photoshop masajı dahi kurtaramaz. Hatta genellikle sonuç başlangıçtan daha kötü olur. Fotoğrafın kadrajlaması dahil her detayını, fotoğrafı çekmeden önce düşünün ve uygulayın. Ayıklamalar, rahatsız eden veya katkıda bulunmayan detaylardan kurtulmak veya katkı koyan bazı elementleri fotoğrafa eklemek elbette photoshopta yapılabilir, ancak fotoğrafınız öncelikle gerçek, sonra samimi olmaz.

Bu madde, söz gelimi İlke Veral gibi sanatçıların manipülasyon ile ulaştıkları sanat seviyesi için elbette geçerli değildir. Onlar photoshop’u, bir ressamın fırçası gibi kullanmaktalar, hatalarını örtmek için değil.


14-Fotoğraflarda Konu Bütünlüğünü Yakalayamamak.

Resim bir dahil etme sanatıdır. Fotoğraf ise çıkartma. Einstein’in dediği gibi, herşey mümkün olduğunca sadeleştirilmeli, ancak asla daha fazla basitleştirilmemelidir. Fotoğrafta da durum bu. Kötü fotoğraflar çekmenin en kısa yolu, herşeyi bir fotoğrafın içine sokmaya çalışmaktır. Sadeleştirin. Bu asla bir fotoğrafta tek bir element olsun, geri kalanın hepsini atın demek değildir, ancak fotoğrafa katkıda bulunmayan elementleri fotoğrafı çekerken, bu tip öğelerin bulunduğu fotoğrafları sonradan seçerken eleyin.


 15-Yeterince (değişik) fotoğrafa bakmamak, yeni bakışların peşinde koşmamak

Size bir sır vereyim, neredeyse bütün iyi fotoğrafçılar (istisnai deha Koudelka hariç) çektikleri kadar çok fotoğrafa bakarlar. Bu fotoğrafınızı beslemenizin en etkin yollarından biridir. Seçtiğiniz disiplinde ne olup bitiyor, dünyada hangi fotoğrafçılar neler yapıyor bunları takip etmeniz gerekir. Internetin de etkisi ile artık bu çok kolay. Magnum in Motion‘da podcastlere üye olabilir, Steve McCurry‘nin son işlerini takip edebilir, söz gelimi doğa fotoğrafını seviyor iseniz Frans Lanting‘in National Geographic’te son yayımladığı makalelere ulaşabilirsiniz. Google Reader gibi programlar yardımıyla başka fotoğrafçıların bloglarını takip edebilirsiniz. Bunların hepsi, size ve fotoğrafınıza anlatmakla bitmez katkılar sağlayacaktır. ICP‘nin Infinity Award ödüllerini takip edebilir, fotoğraf dünyasındaki son ödül ve gelişmeleri Lightstalkers‘dan izleyebilirsiniz. Belgesel fotoğrafçılık seçilmiş disiplininiz ise,MediaStorm size yeni ufuklar açacaktır, özellikle multimedya çalışmaları konusunda. Bakışınızı yenilemek için, kendiniz olup yeni ufuklara açık olmayı sürdürmelisiniz. Kendi tarzınız, zihninizin çeşitli kaynaklardan topladığı özgün bileşim anlatmak istedikleriniz ile bütünleştiğinde oluşacaktır.

fotografcı kiralama


 

Tagged on: